De kijkcijfers van woensdag 4 januari 2017 (SKO)
Het tweede seizoen van Zwarte Tulp is woensdagavond om half tien van start gegaan met 870.000 kijkers en 13 procent marktaandeel op RTL 4. Het is voor het eerst dat de serie minder dan een miljoen kijkers trekt. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De twaalf afleveringen van de eerste serie van Zwarte Tulp scoorden allemaal meer dan een miljoen kijkers. Gemiddeld keken er vorig jaar ruim 1,1 miljoen mensen naar de serie, toen nog te zien op zondagavond.
Zwarte Tulp vormt nu een uitzendavond met Staatsloterij Puur Geluk, dat dit seizoen niet door Nance Coolen maar door Ruben Nicolai gepresenteerd wordt. Daar keken bijna 1,1 miljoen mensen (15 procent) naar.
Niet RTL 4, maar de NPO was de grote winnaar op prime time met Tussen Kunst en Kitsch (1,5 miljoen, 24 procent) en Vera (1,5 miljoen, 21 procent) op NPO 1 en De Slimste Mens (1,3 miljoen, 19 procent) op NPO 2.
NPO 3 haalt met zijn primetime-programma De Gevaarlijkste Wegen van Nederland nét niet de kijkcijfer top 15. De seizoenspremière daarvan was goed voor 655.000 kijkers (9 procent). Downtown Dinner trok aansluitend 457.000 kijkers (7 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 569.000 kijkers (9 procent) op NPO 2 en een Harry Potter-film met 554.000 kijkers (11 procent) op SBS 6.
RTL 5 scoorde zeer behoorlijk met de film Equalizer: 463.000 kijkers (7 procent). RTL 7 en Veronica scoorden dik 300.000 kijkers met buitenlands product.
Net5 was de op een na minst bekeken tv-zender op prime time met de Nederlandse avond bestaande uit Vtwonen: Verbouwen of Verhuizen (275.000 kijkers, 4 procent) en Kitchen Impossible (279.000, 4 procent). Alleen RTL 8 deed het minder dan 100.000 kijkers voor een film slechter op prime time.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), GTST (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), RTL Boulevard (918.000), Een Huis Vol (860.000), Editie NL (709.000) en Utopia (597.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Shownieuws (1,2 miljoen), Hart van Nederland (1,1 miljoen) en Jinek (882.000) het meest in trek. RTL 4 kwam niet verder dan 329.000 kijkers voor TV Makelaar.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL