De kijkcijfers van zaterdag 9 juni 2018 (SKO)
Het mooie weer én het magere tv-aanbod hebben zaterdagavond geleid tot erg lage kijkcijfers op prime time. Geen enkele uitzending kwam boven de grens van 600.000 kijkers uit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De winnaar op prime time was de herhaling van Claudia de Breij‘s voorstelling Teerling, goed voor 587.000 kijkers (14 procent) op NPO 1. Een nieuwe aflevering van Professor Nicolai Dr. Beckand trok gelijktijdig slechts 442.000 kijkers (10 procent) naar RTL 4.
Aansluitend trok NPO 1 met Sanne Wallis de Show 509.000 kijkers (13 procent), terwijl RTL 4 met Wie Ben Ik 498.000 kijkers (13 procent) scoorde.
Het brons was voor Ziggo Sport. Die zender trok met de Grand Prix van Canada 408.000 kijkers (10 procent).
SBS 6 werd vierde met Komt Een Man Bij De Dokter (382.000 kijkers en 9 procent). Aansluitend deed Naar Bed Met Irene 345.000 kijkers (8 procent).
De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met De Grote Geschiedenisquiz: 367.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Beck: 226.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Dr. Bull: 216.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Alarm Fur Cobra 11: 191.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 180.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Ace Ventura When Nature Calls: 169.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Echt Waar: 73.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (652.000), Kassa XL (561.000), EenVandaag (551.000), Half Acht Nieuws (498.000), Blauw Bloed (339.000) en RTL Boulevard (335.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (638.000), Studio Sport (567.000), Sanne Wallis de Show (509.000), Wie Ben Ik (498.000) en The Big Music Quiz (288.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 16 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: BNNVARA, Jacqueline de Haas