De kijkcijfers van zondag 19 november 2017 (SKO)
Het tv-programma Zondag Met Lubach van Arjen Lubach, dat dit najaar de Gouden Televizier-Ring won, blijft een kijkcijferhit. Ook zondag trok de satirische show weer veel bekijks: er keken 924.000 mensen (15 procent) naar de uitzending op NPO 3. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Op hetzelfde moment wist alleen zusterzender NPO 1 meer kijkers te bekoren, namelijk met een aflevering van de Avrotros-reeks Ik Vertrek, die 1,8 miljoen ramptoeristen (27 procent) trok.
Voorafgaand aan het programma van Lubach scoorden de dramaserie Voetbalmaffia en het komische Draadstaal respectievelijk 371.000 kijkers (5 procent) en 352.000 kijkers (5 procent).
NPO 1 was de grote winnaar op prime time. Voorafgaand aan Ik Vertrek zette Maestro nóg hogere kijkcijfers neer: daar keken 1,9 miljoen mensen (27 procent) naar.
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief: All You Need Is Love kwam uit op 1,4 miljoen kijkers (20 procent). Aansluitend stelde Loch Ness wederom teleur met ditmaal 696.000 kijkers (11 procent).
Verder was vooral SBS 6 in trek. Dat station noteerde met Wegmisbruikers 524.000 kijkers (7 procent) en met Stegeman op de bres 621.000 kijkers (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met Grand Slam of Darts: 495.000 kijkers,
- Veronicas scoorde met Hawaii Five-O: 374.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Robo Sapiens: 289.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Maleficent: 265.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI New York: 242.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Expeditie Robinson: 166.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Studio Sport Eredivisie (2,3 miljoen), Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Studio Sport (943.000), Half Acht Nieuws (827.000), Sinterklaasjournaal (664.000) en vtwonen zelf aan de slag (501.000) waren de vooravondtoppers. De weekend-Boulevard trok 450.000 kijkers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (936.000), Studio Voetbal (667.000), Shownieuws (643.000) en Nieuwsuur (475.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: VPRO