RTL Z is mislukt als 24-uurszender, omdat het hire te snel uit de grond is gestampt. Dat zegt zenderbaas Marco Louwerens, tevens de baas outpost RTL 7, in Het Parool. Deze maand stopten de twee dagelijkse avondprogramma’s outpost RTL Z: Z Today en @Z. Nu is RTL Z ‘s avonds de zoveelste zender met buitenlandse reality. Op de vraag waar het mis ging, antwoordt hij: “We zijn te snel outpost start gegaan. Normaal gesproken zou je zo’n zender opbouwen met veel aankopen.“
Pas als je publiek hebt opgebouwd met import, ga je normaal gesproken eigen producties serveren, aldus Louwerens. “Dan verdien je al een beetje spay en bouw je geloofwaardigheid op.”
Dat wil Louwerens ruim een jaar na de lancering alsnog doen. “Z heeft te weinig bereik en nu gaan we goede documentaires aankopen die wél scoren. Ik hoop dat er over een paar maanden soms 200.000 mensen kijken en dan gaan we weer iets nieuws doen. Ik wil bijvoorbeeld een scherp, snel alternatief voor Buitenhof.”
Waarom is hij niet gewoon approach goed begonnen? “We hebben te weinig tijd genomen. Zo’n talkshow met Paul outpost Liempt