De kijkcijfers van donderdag 10 mei 2018 (SKO)
Het optreden van Waylon in de tweede halve finale van het Eurovisie Songfestival trok donderdagavond, op Hemelvaartsdag, een publiek van 2,6 miljoen kijkers (45 procent) naar NPO 1. Daarmee was het liedjesfestijn het enige goed scorende programma op prime time – het meest bekeken alternatief trok nog geen 400.000 kijkers. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Waylon trok meer kijkers dan OG3NE in de halve finale van vorig jaar, maar zij moesten het opnemen tegen Ajax.
De halve finale met OG3NE trok vorig jaar 2,5 miljoen kijkers, in 2016 trok die met Douwe Bob 2,9 miljoen kijkers en in 2015 wist de halve finale met Trijntje Oosterhuis 3,4 miljoen kijkers te bekoren.
In 2014 keken bijna 3,3 miljoen mensen naar de halve finale met Ilse DeLange en Waylon, terwijl de halve finale met Anouk het jaar daarvoor 3,7 miljoen kijkers scoorde. In 2012, toen Joan Franka optrad, keken er 2,1 miljoen mensen.
Waylon staat zaterdagavond in de grote finale van het Songfestival, dus dan kan NPO 1 op minstens 3 miljoen kijkers rekenen.
Het meest bekeken alternatief was Inspector Morse met 395.000 kijkers (7 procent) op RTL 8. Het brons op prime time was voor Veronica: S.W.A.T. noteerde 375.000 kijkers (7 procent).
SBS 6 was de nummer vier op prime time met 368.000 kijkers (6 procent) voor Oplichters in het Buitenland. Concurrent RTL 4 haalde op prime time met Gordon Estelle niet eens de kijkcijfer top 25. Sterker nog: slechts twee toptienzenders deden het nóg slechter.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met In De Leeuwenhoek: 355.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met White House Down: 342.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts Premier League: 290.000 kijkers,
- Gordon Estelle Weg Ermee: 288.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met 3Doc: 215.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Bridesmaids: 98.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), GTST (982.000), RTL Boulevard (827.000), Tijd voor MAX (784.000), Zesuurjournaal (749.000), Sportjournaal (712.000), EenVandaag (657.000), Editie NL (599.000) en Utopia (415.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (1,1 miljoen), Hart van Nederland (411.000), RTL Late Night (370.000), Journaal 22:00 (347.000) en Shownieuws (343.000) waren het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 35 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 6 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL