Humberto Tan is wel héél erg commercieel bezig de laatste tijd. Dat vindt Volkskrant-columnist Jean-Pierre Geelen, laat hij vandaag blijken in de krant. Tan heeft een kledinglijn bij Van Gils, een brillencollectie bij Hans Anders, een schoenenlijn bij Omoda, een cd-box in de boekenwinkels, een concertreeks in de Ziggo Dome en sinds kort ook nog eens eenstoelencollectie bij Prominent. “Er is geen ontkomen aan: de Humbertoficering van de maatschappij is een feit geworden.“
Het is wel heel erg veel Humberto, vindt Geelen. “En had ik hem niet eens zien langskomen als brand ambassador van een chic horlogemerk?”
Vroeger werd je verguisd als je als journalist reclame ging maken, aldus Geelen. “Inmiddels kijkt niemand er meer van op. De journalist is een merk geworden – zijn eigen merk.”
Toch maakt Geelen zich wel ‘wat zorgen om zijn brand building’. “Ik verheug mij op de volgende fase van deze boeiende brand extension. Humbertowindjacks, Humbertoheftrucks – de mogelijkheden zijn eindeloos”, besluit hij (via Blendle).
Tan is zo gek op schnabbelen dat hij er in 2013 zijn baan bij BNR Nieuwsradio door verloor. Hij ging in dat jaar reclame maken voor Rabobank, maar BNR vindt dat een journalistiek radioprogramma presenteren en reclame maken niet samengaan.
Daarom besloot BNR om de samenwerking te verbreken. Spijt had Tan niet. “Er zat gewoon veel voor mij in. Ik werd er heel erg goed voor betaald”, zei de presentatordestijds.
Foto: RTL