De kijkcijfers van donderdag 23 februari 2017 (SKO)
Het nieuwe avonturenprogramma van Beau van Erven Dorens, Beaufort, is donderdagavond met 746.000 kijkers van start gegaan op RTL 4. Daarmee scoorde hij 12,7 procent marktaandeel, 27 procent onder het laatste weekgemiddelde van de zender. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Beaufort werd voorafgegaan door het programma Bouwval Gezocht, dat het aanzienlijk beter deed. Dat programma wist net iets meer dan 1 miljoen kijkers (15 procent) te vermaken.
NPO 1 was de winnaar op prime time met 1,3 miljoen kijkers (19 procent) voor de dramaserie KLEM. Aansluitend scoorde Gouden Jaren Indonesië 922.000 kijkers (15 procent).
RTL 7 pakte brons met de wedstrijd Olympic Lyon – AZ, goed voor 721.000 kijkers (12 procent). In de vooravond was Ajax – Legia een echte publiekstrekker met 1,3 miljoen kijkers (21 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 556.000 kijkers (10 procent) op NPO 2 en de RTL 5-programma’s Temptation Island (527.000 kijkers en 8 procent) en Lelijke Eendjes (519.000 kijkers en 9 procent).
SBS 6 moest genoegen nemen met 320.000 kijkers (5 procent) voor de Rik van de Westelaken-show 5 Golden Rings. Aansluitend trok 12,5 jaar De Toppers nog 407.000 kijkers (7 procent).
NPO 3 zat net boven de half-miljoengrens met Keuringsdienst van Waarde, RTL 8 scoorde net onder de half-miljoengrens met A Touch of Frost, Veronica kwam uit op bijna 300.000 kijkers met zijn serie-avond, NPO 2 trok voorafgaand aan Nieuwsuur zo’n 200.000 kijkers met zijn culturele programmering en Net5 scoorde zo’n 150.000 kijkers met een film.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Ajax – Legia (1,3 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), GTST (1,1 miljoen), RTL Boulevard (928.000), Editie NL (790.000) en Utopia (512.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (890.000), Jinek (849.000), Brood (699.000), Shownieuws (648.000) en RTL Late Night (602.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en RTL 7 brons met 14 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: VARA