De kijkcijfers van zondag 19 augustus 2018 (SKO)
Voor het eerst sinds de finale van het WK Voetbal op 15 juli keken er zaterdagavond weer eens meer dan twee miljoen mensen naar een uitzending op televisie. Ook nu is daar voetbal bij betrokken: Studio Sport Eredivisie trok precies 2 miljoen kijkers (45 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Door de hoge score van Studio Sport trok het Achtuurjournaal met Astrid Kersseboom erna zelfs 2,1 miljoen kijkers (42 procent), de hoogte score voor het tv-journaal sinds afgelopen mei.
Na het journaal haakten veel mensen weer af, al zette Tussen Kunst Kitsch met 1,3 miljoen kijkers (26 procent) ook nog een prima score neer. Blue Planet 2 daarna was met 763.000 kijkers (15 procent) de nummer twee op prime time.
RTL 4 pakte zilver op prime time met de combinatie Het Beste van Got Talent Worldwide (631.000 kijkers en 12 procent) en The Best of The Voice Worldwide (528.000 kijkers en 12 procent).
Verder was op prime time vooral NPO 3’s Ranking the Stars in trek met ditmaal 502.000 kijkers (11 procent). Direct daarvoor trok de kersverse Nederlandse Muziektest 446.000 kijkers (9 procent).
SBS 6 deed het redelijk goed met Handhavers, goed voor 483.000 kijkers (10 procent). Wegmisbruikers ervoor scoorde 383.000 kijkers (8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Zomergasten: 436.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Miss Congeniality: 282.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 223.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Dumb and Dumber To: 152.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Blade Trinity: 144.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Lekker Slim: 79.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Studio Sport (761.000), Half Acht Nieuws (626.l000), RTL Boulevard (405.000), vtwonen zelf aan de slag (301.000) en De Grote Verbouwing Australië (259.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (652.000), Shownieuws (642.000), Studio voetbal (617.000) en Darts Brisbane Masters (264.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.