De kijkcijfers van vrijdag 13 januari 2017 (SKO)
Het gaat ongelooflijk goed met Flikken Maastricht, ondanks dat de NPO 1-serie het tegenwoordig opneemt tegen RTL 4′s kijkcijferhit The Voice of Holland. Met ruim 1,9 miljoen kijkers (26 procent) noteerde de politieserie vrijdagavond zijn op vier na meest bekeken aflevering ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Flikken Maastricht komt gevaarlijk dicht in de buurt van The Voice of Holland. De talentenjacht trok vrijdagavond slechts 15 procent kijkers méér dan de politieserie.
The Voice begon zijn serie liveshows met ruim 2,2 miljoen kijkers (32 procent). Alleen de liveshows van het vorige seizoen deden het met zo’n 2,1 miljoen kijkers iets minder.
Ik Vertrek, dat na Flikken werd uitgezonden, hield met 1,5 miljoen kijkers (22 procent) ook goed stand tegenover The Voice.
De derde zender op prime time was NPO 2: De Slimste Mens scoorde 1,3 miljoen kijkers (18 procent). Het Spoor Naar Auschwitz mocht vervolgens 596.000 kijkers (9 procent) ontvangen, waarna Nieuwsuur 570.000 kijkers (9 procent) informeerde.
SBS 6 scoorde 358.000 kijkers (6 procent) met een film. De overige top-tienzenders scoorden marginale cijfers. Van groot naar klein: NPO 3 scoorde ruim 200.000 kijkers met Louis Theroux, RTL 7 en Net5 scoorden rond de 200.000 kijkers met buitenlands product en RTL 5, RTL 8 en Veronica eindigden rond de 100.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), GTST (1,6 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (1,1 miljoen), Gesprek met premier (886.000), Editie NL (716.000) en Utopia (594.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren RTL Late Night (1,1 miljoen), Shownieuws (911.000), Hart van Nederland (821.000), Eredivisie op vrijdag (738.000) en Jinek (710.000) het meest in trek.
RTL 4 marktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 22 procent en NPO 2 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL