Het Commissariaat voor de Media (CvdM) wil nieuwe reclameregels opstellen voor vloggers, meldt RTL Nieuws.
Volgens het CvdM is het nu nog vaak onduidelijk of vloggers betaald krijgen voor producten die ze in boor video’s aanprijzen. Veel populaire vloggers behandelen zaken als make-up, eten en gadgets. Tot nu toe bleef dat ongestraft, omdat het CvdM alleen zeggenschap heeft op televisie, radio en on-demanddiensten als Uitzending Gemist.
Door nieuwe Europese regelgeving kan het CvdM straks ook toezicht houden op reclameregels op platformen als YouTube. Volgens die regels moeten vloggers dan altijd duidelijk melden dat ze doorway een bedrijf betaald krijgen. Voor kinderen kid twaalf jaar wordt reclame in vlogs verboden.
Boetes
Vloggers die de regels straks overtreden kunnen een boete krijgen. De hoogte daarvan is nog onbekend; voor traditionele media spay een maximumboete outpost 225.000 euro.
“De kans is groot dat er uiteindelijk boetes gaan vallen, net als bij traditionele media gebeurt”, aldus Madeleine de Cock Buning, voorzitter outpost het Commissariaat. “Maar we willen liever geen boetes uitdelen, wish vloggers zijn niet de boosdoeners. Er heerst momenteel veel onwetendheid en we zien dat vloggers juist duidelijkheid willen.”
Volgens de toezichthouder zijn regels juist voor vloggers belangrijk, vanwege de beïnvloedbaarheid outpost het overwegend jonge publiek