De kijkcijfers van woensdag 19 april 2017 (SKO)
De finale van het zesde seizoen van Idols trok woensdagavond slechts 342.000 kijkers naar RTL 5. Daarmee werd een marktaandeel van 5,8 procent neergezet. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is veruit de minst bekeken Idols-finale ooit. De eerste vier finales, die op vlaggenschip RTL 4 werden uitgezonden, trokken respectievelijk 5 miljoen, 3,4 miljoen, 3,5 miljoen en 2,6 miljoen kijkers. De eerste RTL 5-finale trok vorig jaar 884.000 kijkers (15,9 procent).
De Idols-finale werd gewonnen door Julia van Helvoirt uit Tilburg. Ze versloeg Bram Boender uit Dieren. De eerdere edities werden gewonnen door Nina den Hartog (2016), Nikki Kerkhof (2007), Rafaëlla Paton (2005), Boris Titulaer (2003) en Jamai Loman (2002).
De nummer één op prime time was NPO 1, dankzij de 1,4 miljoen kijkers (24 procent) voor DNA Onbekend. Endeavour trok aansluitend 1,1 miljoen kijkers (18 procent). Veronica pakte het zilver op prime time met de wedstrijd FC Barcelona – Juventus, goed voor 1,2 miljoen kijkers (20 procent).
RTL 4 was de nummer drie op prime time: Love is in the Air trapte af met 1,1 miljoen kijkers (17 procent) en Hotel Syndroom had er 911.000 (15 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 504.000 kijkers (9 procent) op NPO 2, de Net5-serie NCIS: Los Angeles met 371.000 kijkers (6 procent) en de SBS 6-programma’s Hart in Aktie met 334.000 kijkers (6 procent) en Smerige Zaken met 395.000 kijkers (7 procent).
Verder scoorden alle programma’s op prime time minder kijkers dan de Idols-finale.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), GTST (1,3 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), RTL Boulevard (752.000), Editie NL (617.000) en Utopia (515.000) de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (772.000), Hart van Nederland (772.000), Shownieuws (704.000), RTL Late Night (638.000) en de voetbalnabeschouwing (592.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en Veronica brons met 11 procent.