De kijkcijfers van vrijdag 20 april 2018 (SKO)
De finale van het zevende seizoen van The Voice Kids trok vrijdagavond ruim 1,4 miljoen kijkers (27 procent) naar RTL 4. Daarmee is het veruit de minst bekeken slotuitzending van het programma ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de tweede keer in korte tijd dat Martijn Krabbé en Wendy van Dijk een laagterecord noteren. De volwassen editie van het programma, The Voice of Holland, sloot in februari ook afmet een laagterecord: die finale trok 2,4 miljoen kijkers.
Vooral de eerste twee finales van The Voice Kids deden het goed met beide 2,8 miljoen kijkers. De derde finale scoorde 2,3 miljoen kijkers, de vierde kwam uit op ruim 1,8 miljoen, de vijfde finale trok 2,3 miljoen kijkers en vorig jaar keken er bijna 1,9 miljoen mensen naar de slotuitzending van de talentenjacht.
NPO 1 bood het meest bekeken alternatief voor The Voice Kids: Flikken Maastricht zette 1,3 miljoen kijkers (23 procent) neer en de TV Show op Reis had er 851.000 (16 procent).
Het brons op prime time was voor NPO 2. Twee voor Twaalf noteerde 806.000 kijkers (16 procent). Aansluitend kwam De Eilanden uit op 412.000 kijkers (8 procent).
De nummer vier was RTL 7 dankzij Voetbal Inside, ditmaal goed voor 475.000 kijkers (9 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met De Meldkamer: 388.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Komt Een Man Bij De Dokter: 252.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 245.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Toren C: 192.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Stacey Dooley: 105.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Red Corner: 95.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), GTST (918.000), Half Acht Nieuws (729.000), Zesuurjournaal (695.000), EenVandaag (578.000), Tijd voor MAX (560.000), RTL Boulevard (474.000), Editie NL (398.000) en Utopia (386.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren RTL Late Night (933.000), Pauw (649.000), Hart van Nederland (584.000), Shownieuws (542.000), Nieuwsuur (455.000) en Nederland Verhuist (385.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL