De kijkcijfers van dinsdag 2 oktober 2018 (SKO)
Veronica heeft dinsdagavond voor het eerst sinds 2012 meer dan twee miljoen kijkers gescoord. De Champions League-wedstrijd Bayern München – Ajax was heer en meester op prime time met ruim 2,1 miljoen kijkers (35 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De laatste keer dat er meer dan twee miljoen mensen naar Veronica keken, was op 29 februari 2012, zesenhalf jaar geleden. Toen keken er 2,2 miljoen mensen naar het verslag van het oefenduel Engeland – Nederland.
Het meest bekeken alternatief op prime time werd geboden door NPO 1. Opsporing Verzocht kwam uit op 1,1 miljoen kijkers (17 procent) en Dokters van Morgen trok daarna 729.000 kijkers (12 procent).
RTL 4 pakte brons dankzij Beter Laat Dan Nooit, dat 735.000 kijkers (12 procent) scoorde, en Ontvoerd, dat 609.000 kijkers (10 procent) trok.
Verder keken de meeste mensen naar SBS 6. Steenrijk Straatarm was goed voor 551.000 kijkers (9 procent). Daarna keken er 313.000 mensen (5 procent) naar Wat Is De Uitslag.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Toms Engeland: 413.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Sophie in de mentale kreukels: 253.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 225.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts World Grand Prix: 224.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Grenzeloos Verliefd: 205.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Zomerhitte: 165.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), DWDD (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), GTST (1 miljoen), RTL Boulevard (889.000), Editie NL (802.000) en Zes Uur Nieuws (526.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (840.000), De Rijdende Rechter (817.000), Pauw (690.000) en Hart van Nederland het meest in trek. RTL Late Night haalde de top 25 niet met 309.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, Veronica pakte zilver met 19 procent en RTL 4 brons met 13 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.