De kijkcijfers van vrijdag 10 augustus 2018 (SKO)
Het binnenhalen van de mannen van VI betaalt zich al direct uit voor John de Mol. De première van Veronica Inside scoorde vrijdagavond 674.000 kijkers (13 procent) en daarmee was Veronica op prime time groter dan vlaggenschepen RTL 4 en SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De allereerste Veronica Inside komt terecht op de twaalfde plek in de kijkcijfer top vijftien. Op prime time wisten alleen de publieke zenders NPO 1 en NPO 2 meer kijkers te vermaken.
Over de hele avond gezien was Veronica de vijfde zender van het land met 6,7 procent marktaandeel. Ter vergelijking: vorige week vrijdag was Veronica de nummer elf met 1,2 procent marktaandeel.
Hun vroegere zender RTL 7 had het nakijken. Die kwam op prime time niet verder dan 160.000 kijkers (3 procent) voor een actiefilm. Over de hele avond gezien was ze de nummer acht met 2,9 procent marktaandeel.
Veronica Inside trapte af met backstagebeelden waarop te zien was hoe John de Mol de mannen een ingelijste tekening uitdeelde met daarop de boodschap ‘Welkom bij Veronica’. “We schoten een beetje vol, hè?“, aldus Wilfred Genee.
De mannen zijn blij met het nieuwe decor. “Hartstikke mooie man. Ik vind die kleur blauw ook echt mooi“, zei René van der Gijp.
NPO 1 won prime time dankzij de Caroline Tensen-show Eén tegen 100, waar om half tien 1,3 miljoen mensen (25 procent) naar keken. Daaraan voorafgaand noteerde Silent Witness 712.000 kijkers (14 procent).
Het zilver was voor NPO 2, dat met De Slimste Mens 1,1 miljoen kijkers (22 procent) scoorde om half negen. Aansluitend trok Professors op Pad 331.000 kijkers (7 procent).
Het brons was dus voor Veronica. Daarna volgt RTL 4 met 643.000 kijkers (12 procent) voor Het Italiaanse Dorp: Ollolai.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met EK Atletiek: 436.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Mummy Tomb of the Dragon Emperor: 210.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Criminal Minds: 195.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met xXx State of the Union: 160.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met 144.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Big Fat Gypsy Wedding: 84.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (878.000), Zesuurjournaal (828.000), EenVandaag (687.000), RTL Boulevard (616.000), M (545.000) en Editie NL (521.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Eredivisie op vrijdag (887.000), Hart van Nederland (861.000), Laat op Eén (742.000), Shownieuws (699.000) en Nieuwsuur (514.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.