De kijkcijfers van dinsdag 28 augustus 2018 (SKO)
Goed nieuws voor Veronica: Ajax staat na een afwezigheid van vier jaar weer in het hoofdtoernooi van de Champions League. Bijna 1,8 miljoen kijkers (32 procent) zagen dinsdagavond hoe zij dat bewerkstelligden met het doelpuntloze gelijkspel tegen Dinamo Kiev. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Dankzij deze topscore was Veronica voor de vierde keer dit jaar avondmarktleider. Het meest bekeken alternatief was De Slimste Mens met bijna 1,4 miljoen kijkers (24 procent) op NPO 2.
Aansluitend aan De Slimste Mens begon het nieuwe programma Toms Engeland met een prima 548.000 kijkers (10 procent).
Het brons op prime time was voor RTL 4. Die zender trok met Linda’s Zomerweek 886.000 kijkers (18 procent). Daaraan voorafgaand trok Sterren Houden Huis 459.000 kijkers (8 procent).
Verder was vooral NPO 1 in trek. Opsporing Verzocht scoorde 791.000 kijkers (14 procent), waarna het nasynchronisatiedrama Bad Banks afsloot met 292.000 kijkers (5 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met Jack Ryan Shadow Recruit: 306.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Mysteries of Laura: 273.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Ranking the Stars: 191.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Kitchen Impossible: 169.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Rich Kids of Social Media: 116.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Diana: 108.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (992.000), Half Acht Nieuws (937.000), EenVandaag (892.000), Editie NL (745.000), RTL Boulevard (706.000), M (622.000) en Utopia (449.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (720.000), Laat op Eén (693.000), Hart van Nederland (555.000), Nieuwsuur (471.000) en Shownieuws (436.000) het meest in trek.
Veronica avondmarktleider
Veronica was avondmarktleider met 18 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 15 procent en RTL 4 brons met 14 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.