De kijkcijfers van zaterdag 19 november 2016 (SKO)
De live-talkshow Naar Bed Met Irene van Irene Moors is zaterdagavond om elf uur van start gegaan met 360.000 kijkers op SBS 6. Daarmee zette de presentatrice 9 procent marktaandeel neer. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na de recente SBS 6-talkshowflops Thuis Op Zondag en Show XL laat Moors zien dat een praatprogramma staat of valt met de presentatie. Waar bij die talkshows al vanaf aflevering één duidelijk was dat het niets ging worden, is de Moors-show al direct veelbelovend.
Na haar eerste SBS 6-programma’s, de panelshow De Vreemde Eend en de kookshow Over Smaak Valt Te Twisten, blijkt Moors toch het best tot haar recht te komen in een kletsprogramma. Het gesprek met haar eerste gast Jan Kooijman toont aan dat ze in tegenstelling tot bijvoorbeeld Kim-Lian van der Meij een echte vakvrouw is in dit genre.
Even leek Moors ook oprechte interesse te tonen in een onbekende vriend van Jan Kooijman die in het publiek zat, maar diens opmerking over zijn slapeloze nachten als jonge ouder was vooral bedoeld om Moors iets te laten zeggen over een slaaponderzoek van sponsor Auping. Dat lag er iets te veel bovenop en kwam heel erg Koffietijd over. Dat programma voert verkooplui van A. Vogel op als gezondheidsdeskundigen.
Het programma van Moors was nog wel wat rommelig, gaf ze zelf ook aan in de show. “Ik praat te veel en te snel, zeggen kijkers op sociale media. We houden het in de gaten”, zei Moors na het eerste reclameblok.
Volgende week is Katja Schuurman te gast bij Moors. Hopelijk voor Moors trekken de kijkcijfers dan wat aan: 9 procent marktaandeel is wat aan de magere kant op zo’n tijdstip met relatief weinig concurrentie.
Dat Studio Sport Eredivisie op NPO 1 tegelijkertijd ruim 1,3 miljoen kijkers (28 procent) trok naar NPO 1 was voorspelbaar, maar voor SBS 6 is het wel een beetje jammer dat RTL 4 op hetzelfde moment meer kijkers wist te boeien met een herhaling van Chantal Blijft Slapen, namelijk 578.000 (14 procent).
Mogelijk moet de kijker dit nieuwe tijdslot van SBS 6 nog even ontdekken. Ook Telekids en Life Cooking begonnen ooit op een nieuw tijdslot, dus er is goede hoop, zei Moors eerder. Voorlopig moet ze zich met de eerste aflevering echter tevreden stellen met een plek buiten de kijkcijfer top 25.
De grote winnaars om half negen waren Ik Hou Van Holland met 1,6 miljoen kijkers (24 procent) op RTL 4, Als De Dijken Breken met 1,5 miljoen kijkers (24 procent) op NPO 1 en Wedden Dat Ik Het Kan met 588.000 kijkers (10 procent) op SBS 6.
De winnaars tussen half tien en half elf waren De Kwis met 1,4 miljoen kijkers (22 procent) op NPO 1, Collectief Geheugen met 967.000 kijkers (18 procent) op RTL 4, Vier Seizoenen aan de Amstel met 967.000 kijkers (18 procent) op NPO 1 en Nieuwsuur met 554.000 kijkers (10 procent) op NPO 2. SBS 6 trok 489.000 kijkers (8 procent) met Talenten Zonder Centen.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Kassa (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), TV Kantine (851.000), Half Acht Nieuws (754.000), Eigen huis en tuin (742.000), Sinterklaasjournaal (550.000) en Lachen Om Home Video’s (521.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,3 miljoen), Hart van Nederland (643.000), Chantal Blijft Slapen (578.000), Studio Sport (562.000) en Shownieuws (528.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL