De kijkcijfers van maandag 16 juli 2018 (SKO)
Het nieuwe dagelijkse programma Het Italiaanse Dorp: Ollolai is maandagavond veelbelovend van start gegaan als de opvolger van VI Oranje Blijft Thuis. De eerste aflevering noteerde om half tien 604.000 kijkers (13 procent) op RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De cijfers zijn niet spectaculair, maar gezien het mooie weer en de magere lead-in van het programma had het veel slechter kunnen beginnen. Met Ollolai was de zender de winnaar van het tijdslot.
RTL 4 versloeg NPO 1 om half tien: die zender trok met De Eindredactie 568.000 kijkers (13 procent). De nummer drie van het tijdslot was SBS 6 met 552.000 kijkers (12 procent) voor Bonje met de Buren.
De winnaars om half negen waren de seizoenspremière van De Slimste Mens met 1,1 miljoen kijkers (23 procent) op NPO 2, Groeten van MAX met bijna 1,1 miljoen kijkers (22 procent) op NPO 1 en Mr. Frank Visser Hoe Is Het Nu Met met 465.000 kijkers (10 procent) op SBS 6.
RTL 4 trok om half negen 403.000 kijkers (9 procent) met Helemaal Het Einde.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Dirty Dancing: 370.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Predators: 220.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 171.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Alleen maar nette mensen: 152.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met America’s Next Top Model: 100.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Madiba: 41.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (929.000), Half Acht Nieuws (779.000), EenVandaag (682.000), Sportjournaal (675.000), Erica op reis (605.000), RTL Boulevard (556.000), Editie NL (490.000), GTST Classics (391.000) en Utopia (352.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Avondetappe (927.000), Jinek (885.000), Hart van Nederland (757.000), Journaal Laat (498.000), Nieuwsuur (484.000) en Shownieuws (472.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.