De VARAgids geeft in zijn rubriek met lezersbrieven een lectern aan iemand die zich groen en geel ergert aan de ‘vercommercialisering’ outpost de tv-gids. Dat is te lezen in de kiosk. Abonnee R. de Haan heeft het helemaal gehad. “Ik krijg de indruk dat de VARAgids steeds meer een verkapte reclamefolder aan het worden is. Reclame die in de gids zelf wordt vermeld neem je op de koop toe omdat je daar overheen kunt lezen. En de VARA zal deze reclame-inkomsten nodig hebben.”
De Haan vervolgt: “Maar kid mijn verbazing trof ik bij deze gids de navolgende reclamefolders aan: Nationale Postcodeloterij, Landleven en Intersko Comfortschoenen. Ik vind dit niet passen bij een omroepblad.”
De VARAgids wordt verdedigd doorway columnist Özcan Akyol. “Het zit zo: de oplagecijfers outpost nagenoeg alle bladen dalen, dus gaan uitgevers op zoek naar andere manieren om inkomsten te werven. Er werken ontzettend veel lieven mensen voor dit mooie blad en die worden logischerwijs allemaal betaald.”
“En daarom kan het gebeuren dat er soms wat meer reclamefolders met de gids meekomen. Het is puur overleving. Leg ze approach bij het oud papier, als u zich