De kijkcijfers van zondag 14 oktober 2018 (SKO)
Na het mager bekeken Holland – België is de tweede RTL 4-show van Art Rooijakkers wél een groot succes. Praat Nederlands Met Me, óók een panelshow met de Belgen, is zaterdagavond met ruim 1,2 miljoen kijkers (23 procent) van start gegaan. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Rooijakkers, die negatief in het nieuws is omdat het erop lijkt dat hij collega Dennis Weening uit Expeditie Robinson heeft gewerkt, was daarmee de grote winnaar op prime time. Een mooie prestatie.
De nummer twee op prime time was het voorafgaand uitgezonden All You Need Is Love, dat ook uitkwam op 1,2 miljoen kijkers (21 procent).
NPO 1 bleef een beetje achter, maar werd met 715.000 kijkers (13 procent) voor de Marc-Marie Huijbregts-voorstelling Getekend toch nog de nummer twee.
Het brons op prime time was voor NPO 2, dat met Vanity Fair 377.000 kijkers (7 procent) trok.
SBS 6 stelde teleur met slechts 351.000 kijkers (6 procent) voor de groots opgezette studioshow Dance As One.
Op de vijfde plek volgt FOX Sports Eredivisie 1. Die zender trok met het verslag van Ajax – Willem II een publiek van 343.000 kijkers (6 procent) op prime time.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met Darts World Series Finals: 262.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Lawyer: 213.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Mad Max Fury Road: 104.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 205.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 202.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Politie 24/7: 178.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (853.000), Eigen huis en tuin (699.000), RTL Boulevard (551.000), Lachen om home video’s (538.000) en Blauw Bloed (449.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,4 miljoen), Opvolgers (703.000), Hart van Nederland (603.000), Studio Sport (522.000), Nieuwsuur (487.000) en Het Perfecte Plaatje (415.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.