De kijkcijfers van donderdag 22 februari 2018 (SKO)
De tv-show RTL Gezondheidstest van Wendy van Dijk en Ruben Nicolai weet de kijker niet aan te spreken. Na 848.000 kijkers voor de eerste en 666.000 kijkers voor de tweede aflevering, kwam aflevering drie donderdagavond uit op 658.000 kijkers (10 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Van Dijk is na Linda de Mol de grootste ster van RTL 4, maar weet toch maar 10 procent van alle kijkers om half negen te bekoren. Dat is een teleurstellende score voor die zender.
Het meest bekeken alternatief was Studio Sportwinter met 1,8 miljoen kijkers op NPO 1. Dat programma scoorde 28 procent van alle kijkers om half negen, dus er was nog 72 procent te verdelen.
Daarvan koos ruim 10 procent dus voor RTL 4 en bijna 10 procent voor NPO 3. Die trok met Keuringsdienst van Waarde 612.000 kijkers. SBS 6 volgt vlak daarna met Gestalkt, dat 595.000 kijkers (9 procent) scoorde.
De winnaars om half tien waren Bed en Breakfast met 1,4 miljoen kijkers (24 procent) op NPO 1, Beste Kijkers met 663.000 kijkers (12 procent) op RTL 4 en Undercover in Nederland met 589.000 kijkers (10 procent) op SBS 6.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 5 scoorde met Temptation Island: 476.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 451.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Atalanta – Dortmund: 375.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Brandpunt+: 256.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Criminal Minds: 252.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Braveheart: 211.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD (1,7 miljoen), Pyeongchang Vandaag (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), GTST (1 miljoen), RTL Boulevard (749.000), Binnenstebuiten (629.000), EenVandaag (623.000) en Editie NL (572.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Noodcentrale (825.000), Jinek (742.000) en Hart van Nederland (639.000) het meest in trek. RTL Late Night haalde met 464.000 kijkers geen plek in de top 25.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS