De kijkcijfers van zaterdag 8 september 2018 (SKO)
De Trijntje Oosterhuis-aflevering van de muzikale tv-show Beste Zangers was zaterdagavond de grote winnaar op prime time. Er keken ruim 1,2 miljoen mensen (22 procent) naar de uitzending op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het programma van Jan Smit won van het groot amusement op RTL 4. De commerciële zender trok met een nieuwe aflevering van Dance Dance Dance 1,1 miljoen kijkers (20 procent). Bij de start in 2015 hoopte John de Mol op 2 miljoen kijkers.
Direct na Beste Zangers, toen Dance Dance Dance nog bezig was, hield NPO 1 de kijker vast met een nieuwe aflevering van Ik Vertrek. Daar keken 1,2 miljoen mensen (21 procent) naar.
Na tienen scoorde NPO 1 nog 690.000 kijkers (16 procent) met Sara Kroos: Doordrenkt, terwijl RTL 4 genoegen moest nemen met 518.000 kijkers (11 procent) voor de herhaling van Gordon in Wonderland.
De nummer drie op prime time was NPO 2. Verborgen Verleden met Youp van ’t Hek trok 530.000 kijkers (9 procent). Aansluitend deed Andere Tijden 311.000 kijkers (5 procent).
SBS 6 was de nummer vier met de film Johnny English. Daar keken 403.000 mensen (7 procent) naar.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 272.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Morden I Sandhamn: 266.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Take Two: 205.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met After Earth: 177.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Politie 24/7: 154.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Hercules: 147.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (993.000), Kassa (953.000), EenVandaag (854.000), Half Acht Nieuws (772.000), Blauw Bloed (436.000), RTL Boulevard (428.000) en Lachen om home video’s (388.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Sara Kroos Doorgefokt (690.000), Hart van Nederland (678.000), Studio Sport (578.000), Gordon in Wonderland (518.000), Nieuwsuur (456.000) en Beter Laat Dan Nooit (311.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.