Momenteel vervult De Mönnink voor dat bedrijf de rol van CEO voor SBS. Hij zal die rol blijven vervullen, en daarnaast als commercieel directeur (CCO) bij Talpa in dienst treden.
‘Logische stap’
Volgens Sanoma-topvrouw Susan Duinhoven is de overstap “een logische volgende stap” voor De Mönnink. De Mönnink zelf laat weten trots te zijn op de “vele successen” die Sanoma de afgelopen jaren heeft geboekt “in een ongelofelijk dynamische markt”.
“Dit is een mooi moment voor Sanoma om met een nieuwe CEO de uitdagingen van de toekomst aan te gaan die onlosmakelijk aan deze markt verbonden zijn”, aldus De Mönnink.
Talpa-eigenaar John de Mol: “We zijn op dit moment druk bezig met de vorming van het nieuwe lokale multimediabedrijf met sterke posities in televisie, radio en online. Een belangrijk onderdeel daarvan is de directie die de dagelijkse leiding op zich zal nemen. Peter de Mönnink heeft bij Sanoma en in zijn rol als CEO van SBS aangetoond dat hij uitstekend kan inspelen op het veranderende medialandschap.”
Overname
Sanoma is bekend van tijdschriften als Libelle, LINDA. en Donald Duck en van nieuwssite NU.nl. Talpa is onder meer eigenaar van televisiezenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9 en een aantal radiozenders, waaronder Radio 538, Sky Radio en Radio Veronica.
In juli rondde Talpa deovername van het belang van Sanoma in SBS af, waardoor het bedrijf volledig eigenaar werd van SBS Broadcasting. Talpa maakte toen bekend dat Peter de Mönnink ten minste tot het einde van 2017 zijn gecombineerde functie als CEO van SBS en Sanoma zou doorzetten.
De Mönnik wasvanaf 2014 actief als topman van Sanoma Nederland en België. Tot eind 2017 blijft hij nog volledig in functie bij Sanoma.
Naast De Mönnink treedt ook Menno Koningsberger, de huidige baas van de radiotak, toe tot het hoofdbestuur van Talpa. Datzelfde geldt voor Hylke Sprangers en Joost Galjart, die verantwoordelijk worden voor respectievelijk technologie (CTO) en strategie (CSO).