Verschillende bronnen hebben aanAdformatie laten weten dat TMG een investeringsbank heeft ingeschakeld om de overeenkomst te sluiten. Zo’n bank helpt bedrijven bij het aantrekken van geld, door bijvoorbeeld aandelen of obligaties te verkopen.
In juni vorig jaar zei topman Gert Ysebeart van Mediahuis, toen net de nieuwe eigenaar van TMG, geen rol voor de website GeenStijl bij zijn uitgeverij te zien. “We willen ons concentreren op professionele journalistiek, en daar hoort een bepaalde ethiek bij. Ieder weldenkend mens moet tegen dit soort teksten zijn.”
GeenStijl kwam in opspraak vanwege teksten die volgens sommigen als seksistisch werden gezien.
De discussie ontstond na eencolumn van NRC-columniste Rosanne Hertzberger, waarin zij adverteerders bewust wilde maken van het feit dat zij op sites van GeenSijl adverteren waar seksisme voorkomt. GeenStijl is net als videoplatform Dumpert onderdeel van TMG.
Prematuur
Een woordvoerder van TMG zegt tegen Adformatie dat een verkoop van GeenStijl “prematuur” is. “Mocht een nieuwe eigenaar zich melden, dan is het voor ons van belang dat de waardering van beide kanten komt, dus ook van de redactie van GeenStijl“, vervolgt de woordvoerder tegenover NU.nl
TMG “begrijpt” waar de vraag vandaan komt, gezien de eerdere uitspraken van Ysebeart. “Maar het is aan de raad van bestuur van TMG om hier een besluit over te nemen.”
Wel zou het bedrijf momenteel onderzoeken en verkennen welke mogelijkheden er zijn. De gesprekken zouden zich echter nog in een oriënterende fase bevinden.