Tijl Beckand was al vóór Frits Sissing gevraagd voor de presentatie van de NPO 1-show Maestro, maar legde het verzoek naast zich neer. “De ruimte om er wat over muziek te vertellen, is te klein“, zegt hij vandaag in het AD. Toch ziet Beckand het programma wel als een verrijking, omdat het programma de massa in contact brengt met klassiek. “Het is een goede smoothie: we zien boeiende karakters ergens mee worstelen en gaan daarnaast eens goed zitten voor een stuk van Beethoven.”
Maar leert de kijker eigenlijk wel wat of is dit gewoon puur amusement? “Dat we nooit écht leren wat een dirigent doet, is geen punt. Kijken hoe een sterrenkok kookt is ook fascinerend. We hoeven dat gerecht niet per se thuis na te maken.”
Uiteindelijk weigerde Beckand dus de presentatie en kwam Sissing in beeld. In november 2012 was de eerste aflevering, die met 912.000 kijkers behoorlijk teleurstelde. Een week later keken er nog eens 100.000 minder mensen.
Producent Taco Zimmerman van Tuvalu Media vond dat een flinke klap. “Ik liep ergens op de hei en belde de toenmalige AVROTROS-baas Peter Lubbers. Het is echt waar: we hadden allebei letterlijk tranen in de ogen.”
“Lubbers vond het programma inhoudelijk staan als een huis, niets meer aan veranderen. ‘Taco, de kijker wil het kennelijk niet. Laten we het verlies maar nemen.’ Maestro was mislukt, daar waren we van overtuigd. Waarom het ineens tóch een vlucht nam? Dat noemen we vaak het grote mysterie van televisie.”
Maestro noteerde deze maand een kijkcijferrecord met 2,3 miljoen kijkers. Morgenavond is de grote finale van de show te zien op NPO 1.
Het AD-artikel ‘Van flop totkijkcijferkanon’ kunt u lezenvia Blendle.
Foto: AVROTROS, Nico Kroon