De kijkcijfers van vrijdag 2 februari 2018 (SKO)
De tweede liveshow van The Voice of Holland 8 trok vrijdagavond 1,915 miljoen kijkers (30 procent) naar RTL 4. Daarmee duikt de talentenjacht, een week voor de halve finale, voor de vijfde keer ooit onder de grens van twee miljoen kijkers. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De aflevering van The Voice van gisteren staat op vijf in de top vijf van minst bekeken afleveringen ooit. Als alleen wordt gekeken naar liveshows, is de aflevering van gisteren de op twee na minst bekeken ooit.
De top vijf minst bekeken afleveringen ooit bestaat verder uit de allereerste aflevering van The Voice in 2010 (1,671 miljoen kijkers), de door een storing geplaagde opening van de Knockouts-ronde van The Voice 6 in 2015 (1,793 miljoen kijkers), de vierde liveshow van The Voice 5 in 2014 (1,863 miljoen kijkers) en de halve finale van The Voice 6 in 2016 (1,906 miljoen kijkers).
NPO 1 bood het meest bekeken alternatief voor The Voice. De herhaling van Flikken Maastricht was goed voor 1,2 miljoen kijkers (17 procent), waarna Een tegen 100 uitkwam op 1,3 miljoen kijkers (20 procent).
Het brons was voor NPO 2. Twee Voor Twaalf trok daar 1 miljoen kijkers (16 procent), waarna Verborgen Verleden uitkwam op 509.000 kijkers (8 procent).
Verder scoorde vooral RTL 7: Voetbal Inside kwam uit op 529.000 kijkers (8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 299.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Lone Rangers: 287.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Louis Theroux: 281.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Big Bang Theory: 252.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Rich Kids of Social Media: 61.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Fifth Estate: 54.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), Gesprek met premier (798.000), RTL Boulevard (698.000), Editie NL (599.000) en Utopia (596.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (972.000), RTL Late Night (899.000), Eredivisie op vrijdag (824.000), Hart van Nederland (649.000), Shownieuws (620.000) en Nieuwsuur (534.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 22 procent en NPO 2 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL