De kijkcijfers van vrijdag 4 november 2016 (SKO)
Na bijna 2,8 miljoen kijkers voor de eerste en bijna 2,9 miljoen voor de tweede aflevering, trok de derde aflevering van The Voice of Holland 7 vrijdagavond ruim 2,9 miljoen kijkers naar RTL 4. Daarmee werd ruim 42 procent marktaandeel behaald. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. The Voice noteert, net als vorige week, zijn meest bekeken aflevering sinds de auditieronde van het vierde seizoen. In oktober 2013 trok een van de auditieafleveringen tweeduizend kijkers meer.
Het is niet ondenkbaar dat The Voice volgende week de grens van 3 miljoen kijkers doorbreekt. Dat zou voor het eerst zijn sinds de finale van het derde seizoen in december 2012. Toen keken er 3,4 miljoen mensen.
Na het derde seizoen is The Voice nooit meer boven de grens van 3 miljoen kijkers uitgekomen. In de eerste drie seizoenen wist het programma die grens al in de auditierondes te passeren.
De meest bekeken alternatieven voor The Voice waren de programma’s Twee Voor Twaalf met 841.000 kijkers (12 procent) op NPO 2 en Maestro: Eén Voor Kinderen met 813.000 kijkers (12 procent) op NPO 1.
De enige andere primetimeprogramma’s met een plek in de kijk top 25 zijn Nieuwsuur met 580.000 kijkers (9 procent) op NPO 2 en Voetbal Inside met 565.000 kijkers (8 procent) op RTL 7.
SBS 6 bleef behoorlijk achter. Oh Obesitas kwam niet verder dan 345.000 kijkers (5 procent) en Roy Donders: Stylist in het Zuiden kwam uit op 366.000 kijkers (5 procent).
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), GTST (1,4 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), Gesprek met premier (919.000), RTL Boulevard (871.000), Editie NL (796.000) en Utopia (556.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren RTL Late Night (1,7 miljoen), Hart van Nederland (893.000), Eredivisie op vrijdag (801.000), Shownieuws (776.000), Pauw (710.000) en het late RTL Nieuws (698.000) het meest in trek.
RTL 4 marktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, NPO 1 pakt zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL