De kijkcijfers van donderdag 18 april 2019 (SKO)
De negende editie van The Passion wist donderdagavond 2,4 miljoen kijkers (40 procent) te bekoren op NPO 1. Daarmee was het liedjesfestijn met Jezus de grote winnaar van de avond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De afgelopen vijf jaar scoorde The Passion steeds boven de 3-miljoengrens, maar dat is dit jaar niet gelukt. De eerste tot en met de achtste editie scoorden 979.000, 1,7 miljoen, 2,3 miljoen, 3,2 miljoen, 3,6 miljoen, 3,2 miljoen, 3,1 miljoen en 3,2 miljoen kijkers.
Edwin Jonker en Edsilia Rombley waren dit jaar de televisiejezus en televisiemaria. Met het thema ‘Je bent niet alleen’ legde The Passion dit jaar de nadruk op aandacht voor elkaar.
Het meest bekeken alternatief werd geboden door RTL 4. De combinatie Chantal Komt Werken en Iedereen Had Het Erover noteerde 699.000 kijkers (12 procent) en 661.000 kijkers (12 procent).
De derde en vierde plek op prime time gaan naar NPO 3 en NPO 2, dankzij de programma’s Keuringsdienst van Waarde (468.000 kijkers en 8 procent) en Van Atlas naar Arabië (456.000 kijkers en 8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met Napoli Arsenal: 384.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Komt een man bij de dokter: 370.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Temptation Island: 280.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Prime Suspect: 245.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Magnum PI: 171.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Snatched: 170.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (943.000), EenVandaag (909.000), Gesprek met premier (887.000), GTST (751.000), Half acht nieuws (739.000), M (709.000), Met het mes op tafel (579.000) en RTL Boulevard (576.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (1 miljoen), Hart van Nederland (729.000), Nieuwsuur (597.000), Journaal laat (585.000), Timeline (580.000) en Shownieuws (563.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 32 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 2 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.