De Telegraaf is het eens met de kritiek die Talpa Network-baas John de Mol heeft geuit op het mediabeleid van het kabinet van Mark Rutte. Dat blijkt vandaag in het hoofdredactioneel commentaar van de krant. Minister Arie Slob (Media) voert vandaag in Den Haag zijn eerste debat over de mediabegroting. Hij lijkt een vriend van de NPO – na jaren van een vijandige houding vanuit Den Haag werd de NPO in het regeerakkoord Rutte III opeensgeprezen -, maar niet zozeer van de commerciële media.
De Telegraaf kan zich vinden inde kritiek die De Mol heeft geuit op Rutte III. “Mediatycoon John de Mol wees afgelopen week al op de passieve houding van de politiek om de Nederlandse mediasector te beschermen. Hij duidde op de concurrentie van giganten als Facebook en Google. Het is veel erger dan dat.”
De krant vindt de politiek ontzettend kortzichtig. “Ook dit kabinet lijkt te blijven steken bij de constatering dat er een stevige publieke omroep (NPO) moet zijn. Deze denkfout kan juist een grote bedreiging gaan vormen voor vrije, onafhankelijke journalistiek. Want nu de reclame-inkomsten voor ‘Hilversum’ harder dalen dan verwacht, wordt er naar nieuwe verdienmodellen gezocht.”
“Die verdienmodellen liggen onder andere in het digitale domein. Dat is precies het gebied waar commerciële mediabedrijven, zoals dagbladuitgevers, hun toekomst proberen veilig te stellen. De publieke omroep moet dus niet worden aangemoedigd maar juist begrensd in zijn rol, zoals reeds gebeurt in ons omringende landen. Verstoor niet met belastinggeld wat de markt prima zelf kan. Maak de NPO gewoon zuiniger.”
In De Telegraaf staat vandaag ook het artikel ‘Kamermeerderheid hekelt marktverstoring door publieke omroep’. Die kunt u lezenvia Blendle ofop de Telegraaf-site.
Foto: Wikimedia, Westcoast4lifeZ, CC BY-SA 4.0