Het samengaan van de radiozenders van Talpa en TMG in de nieuwe radiogigant Talpa Radio betekent geen winst voor de luisteraar. Dat vindt Vincent Bijlo, radiorecensent van het AD, schrijft hij in de krant. Talpa Radio bestaat uit Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica. Het bedrijf van John de Mol creëert nieuwe formats voor de zenders, zodat ze zeer complementair aan elkaar zijn: als ze ieder een heel eigen doelgroep bedienen, is dat interessant voor de adverteerders.
Talpa Radio is zo in staat om ‘samen met hun businesspartners een aantal initiatieven versneld en grootschaliger uit te rollen’. “Wat een taal“, zegt Bijlo. “Het zijn mollen die het zoveel mogelijk oren naar de zin proberen te maken.”
Bijlo vreest voor doorgeslagen doelgroepdenken. “De Talpamollen kruipen steeds dieper in je oren, tot ze denken precies te weten wat jij wilt horen en alle verrassing uit hun zenders hebben gebannen.”
“Verrassing is gevaarlijk, want stel nou eens dat je een rare plaat hoort en je radio uitzet. Dan hoor je ’2+2 tandenborstels gratis, daar gaan niet alleen je tanden van stralen’ niet meer.”
Het is jammer, vindt Bijlo. “De mollen zijn de sultans of ping, van geld, niet van swing.”
De AD-column Talpa kunt u lezenvia Blendle.
Foto: Talpa