De kijkcijfers van vrijdag 22 juni 2018 (SKO)
De RTL 4-show VI Oranje Blijft Thuis met presentator Wilfred Genee noteerde vrijdagavond zijn meest bekeken aflevering tot nu toe. Er keken 773.000 mensen (15 procent) naar de uitzending op RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. VI Oranje Blijft Thuis heeft er nu twee volle uitzendweken op zitten. Tot nu toe scoorde slechts één andere aflevering meer dan 700.000 kijkers, namelijk de derde aflevering op 13 juni. Daar keken 704.000 mensen (17 procent) naar.
Vooralsnog is VI Oranje Blijft Thuis geen echte kijkcijferhit, maar het programma scoort wel beter dan Humberto Tan deed met RTL Late Night. Gedurende de eerste uitzendweek keken er gemiddeld 600.000 mensen, deze week waren dat er 629.000.
Voorafgaand aan VI Oranje Blijft Thuis trok RTL 4 met het programma The Best of The Voice Worldwide 663.000 kijkers (11 procent).
NPO 1 pakte goud op prime time dankzij de wedstrijd Servië – Zwitderland, goed voor 1,7 miljoen kijkers (30 procent).
Het zilver was voor NPO 2, die met de detective Vera 997.000 kijkers (17 procent) scoorde. Het brons was voor RTL 4.
Verder keken de mensen op prime time vooral naar NPO 3. Die zender trok met de KVW Quiz 332.000 kijkers (6 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Speed: 288.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 267.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Komt een blondje bij de dokter: 217.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Death Row: 152.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Drive Angry: 143.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met The Joneses: 133.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Nigeria – IJsland (1,3 miljoen), Sportjournaal (1,2 miljoen), Studio Rusland (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), GTST (861.000), RTL Boulevard (608.000), Zesuurjournaal (563.0000 en EenVandaag (422.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (915.000), VI Oranje Blijft Thuis (773.000), Hart van Nederland (741.000), Nieuwsuur (697.000), Shownieuws (676.000) en Journaal Laat (593.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met ruim 13 procent en NPO 2 brons met bijna 13 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.