De kijkcijfers van zaterdag 22 oktober 2016 (SKO)
De nieuwe zaterdagavond van SBS 6 is gisteren goed van start gegaan. Jeroen van der Boom en Sylvie Meis scoorden om acht uur 849.000 kijkers (14 procent) met Wedden Dat Ik Het Kan, waarna de Nick Simon-show Talenten Zonder Centen 884.000 kijkers (15 procent) trok. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Samen bezorgden ze SBS 6 een avondmarktaandeel van 13,0 procent, het hoogste zaterdagaandeel van de zender op een niet-sportavond sinds augustus 2014.
Op zaterdag 30 augustus 2014 noteerde SBS 6 eveneens 13,0 procent marktaandeel. Toen scoorde de zender mooie cijfers met Surprise Surprise (1 miljoen kijkers en 17 procent).
De drie succesvolste SBS 6-zaterdagen (zonder sport) in de afgelopen tien jaar waren op 21 oktober 2006 met 24 procent (dankzij 2,6 miljoen kijkers voor Sterren dansen op het IJs en 2,3 miljoen kijkers voor Groeten uit de Rimboe), op 3 oktober 2009 met 22 procent (dankzij 2,5 miljoen kijkers voor K3 Zoekt K3) en op 10 oktober 2009 met 19 procent (dankzij 1,9 miljoen kijkers voor Hole in the Wall).
SBS 6 profiteerde ervan dat RTL 4 gisteren niet alles uit de kast trok. Het station programmeerde twee cabaretvoorstellingen: Brigitte Kaandorp Grande De Luxe Extra Plus trok op prime time 880.000 kijkers (15 procent), waarna Philippe Geubels: Made in Belgium op de late avond 1 miljoen kijkers (22 procent) deed.
Volgende week krijgt SBS 6 het een stuk lastiger als op RTL 4 nieuwe seizoenen van De TV Kantine, Ik Hou Van Holland en het Collectief Geheugen beginnen.
De NPO 1-zaterdag blijft redelijk bekeken: De Super Freek Show scoorde 921.000 kijkers (15 procent) en Vive La Frans 951.000 kijkers (16 procent). Op de late avond begon Vier Seizoenen Aan De Amstel met 820.000 kijkers (14 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 524.000 kijkers (9 procent) op NPO 2 en Jack Reacher met 448.000 kijkers (7 procent) op RTL 5.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Kassa (1,4 miljoen), Eigen huis en tuin (843.000), Zesuurjournaal (757.000), EenVandaag (699.000), Half acht nieuws (664.000) en Lachen om home video’s (548.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,4 miljoen), Philippe Geubels (1 miljoen), Hart van Nederland (839.000), Shownieuws (641.000) en Studio Sport (597.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 13 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS/Nick van Ormondt