De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) roept RTL 5 op om na één aflevering te stoppen met Oh Oh Daar Gaan We Weer. Dat meldt de organisatie, waarin drankmerken samenwerken, weten in een persbericht. STIVA-directeur Peter de Wolf baalt. “Het is heel wrang dat RTL op RTL 4 het programma Verslaafd uitzendt, wat een programma is waar betrokkenheid centraal staat. En tegelijkertijd op RTL5 een programma waarbij zuipen wordt verheerlijkt“, zegt hij.
Overmatig alcoholgebruik wordt door RTL gefaciliteerd en zelfs aangemoedigd, aldus De Wolf, die dat ten zeerste afkeurt.
In 2013 heeft STIVA ook al geageerd tegen televisieprogramma’s waarin overmatig alcoholgebruik te zien is. De Wolf: “RTL is erg hardleers. Alcoholmerken zullen niet rondom Oh Oh Daar Gaan We Weer en vergelijkbare programma’s adverteren. Dat past niet bij het verstandig inzetten van de marketing euro’s van bedrijven.”
“Ik kan me niet voorstellen dat er merken zijn die het wel prettig vinden om rond dit soort programma’s reclame te maken. Dat zou RTL toch aan het denken moeten zetten om niet door te gaan met dit onverantwoorde marktgedrag.”
STIVA dreigt RTL in het AD met afhakende adverteerders. “Mocht een gesprek weer nergens toe leiden, dan hebben we nog een ander drukmiddel in handen. In onze achterban zitten klanten die met hun merken adverteren bij RTL. Misschien moeten we dan voortaan met de advertenties naar zenders die wél naar ons luisteren.”
Bierbrouwer Grolsch dreigt in de krant zijn reclamecampagnes bij RTL terug te trekken. “We adverteren sowieso niet rond dit programma, maar helemaal niet adverteren op de zender? Dat is niet ondenkbaar en serieus een optie, ja.”
RTL wacht de brief van STIVA af. Verslaafd-producent Peter van der Vorst wil niet reageren.
Lees ook: Nieuwe Oh Oh Cherso doet goede zaken op RTL 5 (woensdag)
Foto: RTL