De kijkcijfers van woensdag 6 december 2017 (SKO)
De SBS 6-hit Steenrijk Straatarm, die eerder dit najaar zes weken lang de Linda de Mol-show The Story of my Life versloeg op RTL 4, is woensdag met succes teruggekeerd. De terugblik op het eerste seizoen trok gisterenavond 765.000 kijkers (12 procent) naar de zender. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. SBS 6, dat vanaf volgende week nieuwe afleveringen van Steenrijk Straatarm uitzendt, wist ook met de terugblik te winnen van zijn grote concurrent RTL 4.
RTL 4 trok op hetzelfde moment met Van der Vorst ziet sterren 703.000 kijkers (11 procent).
Om half tien moest SBS 6 zijn concurrent wél voor laten gaan. Je Eigen Droomhuis trok 427.000 kijkers (7 procent) tegenover 846.000 kijkers (14 procent) voor Herrie in de Druiventros.
NPO 1 zette op prime time 930.000 kijkers (15 procent) neer met Van A Naar B en 791.000 kijkers (14 procent) met de goededoelenshow Geef Om Je Hersenen.
De drie grote familiezenders moesten Veronica voor laten gaan, dat met de Champions League-wedstrijd Feyenoord – Napoli 1,2 miljoen kijkers (19 procent) neerzette.
De zes andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 5 scoorde met Assepoester een modern sprookje: 410.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Zembla: 355.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Papadag: 336.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Da Vinci Code: 306.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Asterix aux jeux Olympiques: 255.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Kitchen Impossible: 169.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), GTST (1,3 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), RT Boulevard (930.000), Editie NL (874.000), Zes Uur Nieuws (632.000), Met Het Mes Op Tafel (596.000) en Utopia (551.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (791.000), Hart van Nederland (707.000), de voetbalnabeschouwing (522.000), Nieuwsuur (514.000) en Shownieuws (486.000) het meest in trek. RTL Late Night viel met 427.000 kijkers weer uit de kijkcijfer top 25.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en Veronica brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Olivier Thijssen, BNNVARA