De kijkcijfers van maandag 26 juni 2017 (SKO)
Derk Bolt trok maandagavond veel kijkers met zijn videoboodschap aan het begin van de uitzending van Spoorloos. Er keken bijna 1,4 miljoen mensen (25 procent) naar de uitzending op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De aflevering van Spoorloos, die zich deels afspeelde in Colombia, was al lang opgenomen en gemonteerd. Vanwege hun ontvoering van vorige week, besloten Bolt en zijn cameraman een videoboodschap toe te voegen aan het begin.
Bolt bedankte de kijkers in die videoboodschap. “We hebben begrepen dat er in Nederland veel medeleven is getoond, veel steunbetuigingen zijn geweest aan ons adres. Daar zijn we ontzettend blij mee. We hebben daar niets van gemerkt, omdat we gevangen zaten, maar voor onze families is dat erg tot steun geweest. Voor al deze steun danken wij u natuurlijk bijzonder hartelijk.”
Voorafgaand aan Spoorloos wist het programma Groeten van MAX ruim 1,2 miljoen kijkers (23 procent) te bekoren.
De meest bekeken alternatieven om half negen waren Helemaal Het Einde met 1 miljoen kijkers (19 procent) op RTL 4, Komt Een Man Bij De Dokter met 500.000 kijkers (9 procent) op SBS 6 en The Blacklist met 404.000 kijkers (7 procent) op RTL 5.
Tussen half tien en half elf waren de toppers Mr. Frank Visser Rijdt Visite met 984.000 kijkers (18 procent) op SBS 6, Nieuwsuur met 596.000 kijkers (12 procent) op NPO 2 en Het Roer Om met 457.000 kijkers (8 procent) op RTL 4.
De enige andere prime-time-uitzending die de kijkcijfer top 25 haalde, was 2DOC met 318.000 kijkers (6 procent) op NPO 2.
Alle andere zenders trokken minder bekijks, waaronder de Nederlandse avond van NPO 3 met onder meer Ruben en de idioten (156.000 kijkers en 3 procent).
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), Zesuurjournaal (843.000), RTL Boulevard (784.000), EenVandaag (757.000), Droomhuis Gezocht (655.000), Editie NL (640.000) en Utopia (470.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (1,1 miljoen), Jinek (906.000), Shownieuws (855.000), Nieuwsuur (596.000), het late NOS Journaal (574.000), het late RTL Nieuws (524.000) en RTL Late Night (482.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 13 procent.