De kijkcijfers van zondag 10 december 2017 (SKO)
De sneeuw in ons land was zondagavond de opening van het Achtuurjournaal. Het zorgde voor de meest bekeken uitzending van de nieuwsrubriek in ruim drie maanden tijd. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De door Annechien Steenhuizen gepresenteerde uitzending kwam uit op bijna 3,1 miljoen kijkers (43 procent). Daarmee is het de meest bekeken aflevering van het Achtuurjournaal sinds begin september, toen de uitzending na een Oranje-wedstrijd stond.
Het is de tiende keer dit jaar dat er meer dan 3 miljoen mensen naar het Achtuurjournaal kijken. Het programma van de NOS is nog altijd veruit het meest bekeken nieuwsprogramma van ons land.
Direct na het Journaal wist de tweede halve finale van Maestro een publiek van bijna 2,3 miljoen kijkers (30 procent) te bekoren. Daarmee is nét geen nieuw programmarecord gevestigd. Het is de derde keer ooit dat er meer dan 2 miljoen mensen naar de Frits Sissing-show kijken. Na Maestro trok de Wereldbeker Schaatsen 1,3 miljoen kijkers (19 procent).
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief op prime time met All You Need Is Love, dat 1,5 miljoen kijkers (21 procent) scoorde. Loch Ness stelde aansluitend teleur met 708.000 kijkers (11 procent).
SBS 6 was de nummer drie op prime time met Stegeman op de Bres, dat 916.000 kijkers (14 procent) scoorde, meer kijkers dan RTL 4 om half tien had. Wegmisbruikers trok direct ervoor 597.000 kijkers (8 procent).
Verder was op prime time vooral Veronica in trek. De serie Hawaii Five-O kwam uit op 432.000 kijkers (7 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met De Ondergang van de Van Imhoff: 431.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met The Expendables 2: 360.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Paulien Cornelisse Maar Ondertussen: 338.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI New York: 285.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Mamma Mia: 274.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Expeditie Robinson: 141.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (3,1 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), Studio Sport (817.000), vtwonen zelf aan de slag (485.000), RTL Boulevard (459.000) en Je Eigen Droomhuis (459.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (1,2 miljoen), Studio Voetbal (844.000), Shownieuws (821.000) en Nieuwsuur (536.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Avrotros