De kijkcijfers van maandag 27 mei 2019 (SKO)
Het nieuwe dagelijkse RTL 5-programma Love Island is maandagavond om half negen met 228.000 kijkers (4,5 procent) van start gegaan. Daarmee wist de show lang geen plek te veroveren in de dagelijkse kijkcijfer top 25. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Love Island, een soort Temptation Island maar dan iets braver, is vanaf nu elke dag op prime time te zien. Hopelijk voor RTL 5 trekken de kijkcijfers de komende dagen iets aan, want er is geen ruimte voor een daling.
De armoedeshow De Andere Kant van Nederland trok direct na Love Island iets meer bekijks. Dat programma was goed voor 249.000 kijkers (6,1 procent).
NPO 1 was de grote winnaar op prime time met de combinatie MAX Vakantieman (1,4 miljoen kijkers en 27 procent) en Spoorloos Extra (1,2 miljoen kijkers en 25 procent).
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief, maar volgt op afstand. Dossier Van den Heuvel moest genoegen nemen met 648.000 kijkers (13 procent), waarna Gemaakt in Nederland 610.000 kijkers (13 procent) noteerde.
Veronica pakt brons met Veronica Inside (640.000 kijkers en 13 procent) en daarna was SBS 6 het meest in trek dankzij Chateau Meiland, dat 436.000 kijkers (8 procent) scoorde. Verzamelkoorts trok daarna 324.000 kijkers (7 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met Mission Impossible: Ghost Protocol: 344.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Pirates of the Caribbean on Stranger Tides: 274.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met De Andere kant van Nederland: 249.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met 2DOC: 230.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Beste van Love Songs: 212.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met The Joneses: 82.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (929.000), Half acht nieuws (915.000), M (907.000), Sportjournaal (883.000), GTST (849.000), RTL Boulevard (629.000), Editie NL (497.000), Zes Uur Nieuws (402.000) en Utopia (397.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (793.000), Nieuwsuur (607.000), Hart van Nederland (590.000), Je geld of mijn leven (553.000), Journaal laat (436.000), Shownieuws (422.000) en De Zwakste Schakel (399.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.