De kijkcijfers van zaterdag 18 november 2017 (SKO)
De nationale intocht van Sinterklaas trok zaterdagmiddag vanaf twaalf uur ruim 2,2 miljoen kijkers naar NPO 3, maar liefst 73 procent van álle tv-kijkers op dat moment. Daarmee was het de meest bekeken tv-uitzending van de hele zaterdag, blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is het vierde jaar op rij dat er meer dan 2 miljoen mensen naar de intocht van Sinterklaas kijken. In 2016 zaten er nog 2,1 miljoen kijkers voor de buis, in 2015 waren dat er 2 miljoen en in 2014 maar liefst 2,4 miljoen.
De score in 2014 was de hoogste score in vele jaren. In 2013 wist de intocht 1,9 miljoen kijkers te boeien en in 2012 zaten 1,8 miljoen kijkers klaar.
De intocht van Sinterklaas werd uitgezonden op jongerenkanaal NPO 3. In het verleden werd de uitzending gelijktijdig uitgezonden op NPO 1 met doventolk, maar dat is sinds 2011 niet meer het geval. Tegenwoordig is die uitzending te zien op internet.
Direct na de Sinterklaasintocht trok de film Shaun Het Schaap maar liefst 524.000 kijkers (29 procent), een topscore. ‘s Avonds wist het Sinterklaasjournaal nog 827.000 kijkers (19 procent) te bekoren.
Sinterklaas scoorde gisteren om twaalf uur ‘s middags zelfs meer kijkers dan tv-koningin Linda de Mol deed op prime time. Haar programma Oh Wat Een Jaar was met bijna 2,1 miljoen kijkers (35 procent) de winnaar op prime time. Aansluitend trok Chantal 1,3 miljoen kijkers (23 procent).
Het zilver was voor NPO 1: Sorry Voor Alles stelde teleur met 746.000 kijkers (13 procent), waarna De Kwis uitkwam op 1,2 miljoen kijkers (20 procent).
Het brons is voor SBS 6, al volgt de zender op afstand. Circus Gerschtanowitz kwam niet verder dan 420.000 kijkers (7 procent). Daarna deed Komt Een Man Bij De Dokter 361.000 kijkers (6 procent).
De enige andere zender die op prime time de top 25 haalde was NPO 2: Hollands Hoop was hekkensluiter met 376.000 kijkers (7 procent).
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Kassa (1,1 miljoen), EenVandaag (982.000), Half Acht Nieuws (902.000), Sinterklaasjournaal (827.000), Eigen huis en tuin (662.000), RTL Boulevard (627.000) en Lachen Om Home Video’s (512.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,3 miljoen), Van der Vorst ziet sterren (653.000), Hart van Nederland (600.000) en Shownieuws (542.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: NTR, Roel Jorna