De kijkcijfers van woensdag 5 december 2018 (SKO)
Het binnenhalen van Paul de Leeuw lijkt een gouden zet van RTL 4. Zijn eerste Sinterklaas-show voor de zender, Sint en Paul pakken uit, was met bijna 1,6 miljoen kijkers (30 procent) een ware kijkcijferhit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Leeuw maakte zijn Sint-show jarenlang voor NPO 1. Die zender kwam nu met een Sint-show met Dieuwertje Blok en Frank Evenblij, getiteld Sinterklaas Wie Kent Hem Niet. Er keken ruim 1,4 miljoen mensen (23 procent).
De Sint-shows stonden overigens niet tegenover elkaar. Die van NPO 1 begon om half negen en die van RTL 4 om half tien.
RTL 4 was met de Sint-show de grote winnaar op prime time. De laatste keer dat de zender op een woensdagavond zo veel kijkers trok, was op 16 maart 2016.
NPO 1 wist nauwelijks te scoren tegenover de Sint-show van RTL 4. De thrillerserie Loïs trok slechts 577.000 kijkers (11 procent). RTL 4 deed het beter tegenover de Sint-show van NPO 1: Het Perfecte Plaatje trok 991.000 kijkers (16 procent).
Het brons op prime time is voor SBS 6. De André Hazes jr-soap trok 434.000 kijkers (7 procent). Aansluitend deed De Designdroom van Jeroen van der Boom slechts 249.000 kijkers (4 procent).
Verder keken de meeste mensen op prime time naar RTL 8. A Touch of Frost noteerde 377.000 kijkers (6 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met Genaaid: 285.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Zembla: 283.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Run All Night: 262.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Double: 258.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Four Weddings and a Funeral: 255.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Boxing Stars: 197.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), DWDD (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), GTST (1,1 miljoen), EenVandaag (945.000), RTL Boulevard (825.000), Editie NL (688.000), Zes Uur Nieuws (548.000) en First Dates (445.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (959.000), Nieuwsuur (491.000), Hart van Nederland (428.000), Shownieuws (425.000) en RTL Late Night met Twan Huys (398.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met ruim 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met bijna 21 procent en SBS 6 brons met 6 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.