De kijkcijfers van dinsdag 5 december 2017 (SKO)
De show Sint De Leeuw trok dinsdag op pakjesavond ruim 1,5 miljoen kijkers (25 procent) naar NPO 1. Daarmee was de show van Paul de Leeuw de grote winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Direct na Sint De Leeuw werden alle kindertjes thuis opgeschrikt door Opsporing Verzocht, dat met 1,1 miljoen kijkers (18 procent) de nummer twee op prime time was. Dáárna trok Opgelicht 977.000 kijkers (20 procent). De Rijdende Rechter kwam te vervallen.
Vorig jaar noteerde De Leeuw nog zijn meest bekeken Sinterklaas-special sinds 2008: toen keken er 1,9 miljoen mensen. In 2008 wist Mooi Weer De Sint maar liefst 2,2 miljoen mensen te bekoren. De afgelopen jaren was Sint De Leeuw niet op pakjesavond, maar de avond ervoor te zien.
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met Het Perfecte Plaatje, dat 1 miljoen kijkers (17 procent) scoorde. Aansluitend moest Ontvoerd genoegen nemen met 584.000 kijkers (10 procent).
Het brons was voor Veronica: Bayern München – PSG scoorde 657.000 kijkers (11 procent).
Verder was vooral SBS 6 in trek. Talenten Zonder Centen noteerde 468.000 kijkers (8 procent). Aansluitend deed Keep It Cool slechts 421.000 kijkers (7 procent).
De zes andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met Alles is liefde: 459.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Volle Zalen: 321.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Samantha en Michael scheiden ermee uit: 280.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Transformers Revenge of the fallen: 245.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Gooische Vrouwen: 174.000 kijkers,
- Net5 scoorde met De Bachelor: 161.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), GTST (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), RTL Boulevard (920.000), Editie NL (914.000), Zes Uur Nieuws (652.000), Met Het Mes Op Tafel (615.000) en Utopia (543.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Opgelicht (977.000), Jinek (961.000), Journaal Laat (652.000), Hart van Nederland (589.000), Shownieuws (521.000) en Nieuwsuur (506.000) het meest in trek. RTL Late Night viel met 399.000 kijkers weer uit de kijkcijfer top 25.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Olivier Thijssen, BNNVARA