SBS 6 heeft deze week een behoorlijk stukje geloofwaardigheid ingeleverd door de programma’s 6 Inside en DanceSing aan te kondigen alsof ze het Nederlandse televisielandschap rigoureus zouden gaan veranderen. De kijker werd echter getrakteerd op 13-in-een-dozijn-tv en dat zou zich weleens tegen de zender kunnen keren, want wie neemt SBS nog serieus als diens sterren weer op de barricades gaan om met een hoop bombarie een nieuw programma aan te kondigen?
Tv-recensent Arjen Fortuin begrijpt niet waarom er zo veel poeha was over DanceSing. “Mensen, mensen wat een orkaan! Onontkoombaar en totaal overdonderend ontvlamde het op alle schermen tot er niets anders meer in de wereld leek te bestaan dan DanceSing – de groots, wat zeg ik, monumentaal opgezette nieuwe talentenjacht van John de Mol.”
Fortuin kon niet om de voorpubliciteit heen. “Vóór Kerst had de grote baas er bij Pauw al hoog van opgegeven. Dit was écht iets bijzonders“, aldus de tv-kenner, die vervolgens het ene na het andere jurylid voorbij zag komen op tv. “Man, dit was niet zomaar iets!”
Fortuin besloot donderdagavond dan ook om alles te laten schieten voor SBS 6, maar hij voelde zich bedrogen. “Om half negen bleek DanceSing gewoon een talentenjacht“, zegt hij. En: “De oogst aan dubbeltalenten viel een beetje tegen.”
Radio 1
De DanceSing-bombarie is ook besproken op NPO Radio 1. AD-diva Angela de Jong oordeelde hard. “Nou, die gouden bergen die ons beloof waren, bleek een hoopje plastic met wat kerstlampjes erop. Het was echt totaal niets nieuws. Het was hetzelfde als we al gezien hebben met Be It, Sing It en weet ik veel hoe al die formats heten. Als je van het genre talentenjachten houdt is het prima en als je het leuk vindt om naar mensen te kijken die al aan vorige shows hebben meegedaan, is het ook prima, maar dit is niet vernieuwend. Hier gaat John de Mol ook de oorlog niet mee winnen in Nederland.”
Presentator Carl-Johan de Zwart: “Als we de promotiecampagne mochten geloven was dat een programma van Big Brother-achtige grootte: zó vernieuwend en baanbrekend. Waarom wordt het met zo veel bombarie aangekondigd? Ze wisten zelf ook heus wel dat ze het niet zouden waarmaken.”
De Jong daarop: “Dat is het raadsel van de week, want met 6 Inside is precies hetzelfde gebeurd. Dat is in ieder interview en ieder programma waar ze zaten, van: nou mensen, er gaat wat gebeuren en we komen met nieuws en Boulevard moet nu echt gaan uitkijken! De scoops zouden ook niet van de lucht zijn, maar dat konden ze ook niet waarmaken. Het probleem is wel: als je niet met een knaller begint, dan denken de mensen: o, ik ben voor de gek gehouden, ik zoek mijn heil wel ergens anders.”
De kijker laat zich niet meer voor de gek houden, aldus De Jong. “Het probleem is dat er bij de commerciële zenders, ook bij RTL, nog te veel wordt gedacht: het maakt niet uit wat we uitzenden, de mensen kijken toch wel, de mensen blijven wel hangen. Dan pletten ze er een product op dat half af is, wat aan alle kanten rammelt en soms liefdeloos wordt gemaakt, ze plakken een sticker op van ‘mensen, dit is te gek, ga vooral kijken’ en je denkt dat de kijker daar wel in trapt. Dan doe je de kijker echt tekort. Die heeft heel veel mogelijkheden en die is heel veel kwaliteit gewend tegenwoordig: van de NPO, van Netflix.”
Telegraaf
De bekende Telegraaf-journalist Wouter de Winther denkt dat we SBS en Talpa iets minder serieus moeten gaan nemen. “John de Mol heeft een paar prachtige successen gehad, maar niet alles wat hij aanraakt verandert in goud. Die indruk is de afgelopen jaren wel gewekt in de media, alsof die man door God gezonden is. Alles wat hij bedenkt en aankondigt als ‘dit is het grote nieuwe’ wordt opgepakt. Kijk naar dat SBS. Dat is toch al jaren een drama en hoe lang zit hij er al in?”
“We moeten misschien onze verwachtingen een beetje temperen. Misschien wordt het wel niet de succesvolle zender die ons al jaren beloofd wordt.”
Klik hier om een reactie achter te laten.