Een jaar na de lancering van S1.TV kan SBS-baas Peter de Mönnink niet anders dan concluderen dat het jongerenplatform niet echt gelukt is. Dat heeft hij gezegd tijdens de jaarpresentatie van SBS. S1.TV is een videoplatform met unieke programma’s voor jongeren, maar die doelgroep kijkt niet verder dan YouTube. “Het is een project waar we met elkaar heel erg in geloofden. We hebben er ook behoorlijk wat centen in geïnvesteerd. Het plan was denk ik fantastisch, maar dan komt de bittere praktijk.”
In de praktijk werkt het niet, aldus De Mönnink. “Wat is nou de learning? De millennial ziet YouTube gewoon als het platform. Die heeft helemaal geen behoefte om naar een ander proprietary platform te gaan. Het maakt niet uit hoe het heet, want de behoefte bestaat gewoon niet. Hij of zij kan het namelijk vinden op YouTube.”
“De conclusie is: of we zijn te vroeg of we zijn te laat of het werkt gewoon niet. Na heel lang nadenken hebben we eigenlijk gemeend dat het gewoon niet werkt en dat we dus heel goed moeten nadenken over het format dat je daadwerkelijk voorschotelt aan dergelijke doelgroepen.”
S1.TV is sinds afgelopen zomer ook actief op YouTube.
Foto: SBS