De kijkcijfers van woensdag 22 februari 2017 (SKO)
De docusoap Fort Oranje: Camping Of Krottenwijk is woensdagavond van start gegaan met mooie cijfers op SBS 6. De tv-serie scoorde vanaf half tien ‘s avonds 867.000 kijkers en bijna 14 procent marktaandeel, ver boven het zendergemiddelde. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De soap moest alleen de NPO 1-serie Endeavour (1,1 miljoen kijkers en 19 procent) voor zich dulden. RTL 4 trok gelijktijdig slechts 579.000 kijkers (9 procent) met Zwarte Tulp.
Fort Oranje: Camping Of Krottenwijk, dat wordt gepresenteerd door Dennis van der Geest, is daarmee een kijkcijfersucces. De campingtokkies deden het een stuk beter dan het voorafgaand uitgezonden De Smaakpolitie, dat slechts 322.000 kijkers (5 procent) scoorde, ondanks dat Rob Geus een uur daarvoor nog reclame mocht maken voor zijn programma in RTL Boulevard.
SBS 6 was tijdens De Smaakpolitie uiteraard níet sterk genoeg om RTL 4 te verslaan. Om half negen trok de concurrent ruim 1 miljoen kijkers (15 procent) met Staatsloterij: Puur Geluk. Alleen NPO 1’s Tussen Kunst en Kitsch (1,8 miljoen en 28 procent) deed het nog beter op dat tijdstip.
Verder deden vooral RTL 5 (600.000 kijkers en 9 procent voor Idols), Veronica (582.000 kijkers en 9 procent voor Porto – Juventus), NPO 3 (502.000 kijkers en 8 procent voor De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld) en Net5 (464.000 kijkers en 7 procent voor NCIS Los Angeles) het goed op prime time.
NPO 2 scoorde zo’n 250.000 kijkers met Uit Europa en RTL 8 kwam uit op ruim 100.000 kijkers voor een film.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), GTST (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (1 miljoen), Editie NL (819.000) en Utopia (552.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (1,1 miljoen), Jinek (854.000), Shownieuws (756.000) en RTL Late Night (595.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: VARA