De kijkcijfers van donderdag 23 mei 2019 (SKO)
De YouTube-serie Carpool Karaoke van James Corden is ook in ons land een hit, maar op zijn lineaire show The World’s Best zit de kijker niet te wachten. Ook de een na laatste aflevering trok donderdagavond nauwelijks bekijks op SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het leek spannend toen SBS 6 de show aankondigde: Angela Groothuizen en Chantal Janzen werkten namelijk aan de show mee door in een groot internationaal jurypanel te gaan zitten.
RTL 4 heeft echter voorkomen dat zijn presentatrices te zien zouden zijn in de uitzendingen op SBS 6. De Nederlandse inbreng komt daardoor helemaal niet terug in het programma.
De kijker laat het massaal afweten. Met 187.000 kijkers (4,1 procent) was SBS 6 donderdag de minst bekeken toptienzender op prime time.
Al met al heeft The World’s Best nog één uitzending te gaan. Daarna wordt SBS-fossiel De 25 weer uit de kast gehaald.
De meeste mensen kozen op prime time voor NPO 1. Nederland Kiest: Het Stemmen noteerde 760.000 (17 procent).
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met Van der Vorst ziet sterren (645.000 kijkers en 14 procent) en Beste Kijkers (554.000 kijkers en 13 procent).
NPO 2 scoorde met De Heerlijke Jaren 50 een prima 635.000 kijkers (14 procent) en op NPO 3 wist Broodje Gezond 442.000 kijkers (10 procent) te bekoren.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 5 scoorde met Temptation Island: 369.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts Premier League: 321.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Prime Suspect: 321.000 kijkers,
- Veronica scoorde met SWAT: 276.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Devil Wears Prada: 198.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met The World’s Best: 187.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Half acht nieuws (833.000), Zesuurjournaal (789.000), EenVandaag (775.000), GTST (700.000), Sportjournaal (660.000), M (651.000), RTL Boulevard (463.000) en Editie NL (376.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (908.000), Nieuwsuur (700.000), Hart van Nederland (646.000), Journaal laat (615.000), De Zwakste Schakel (492.000), Timeline (438.000) en Shownieuws (387.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en NPO 2 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.