De kijkcijfers van vrijdag 16 maart 2018 (SKO)
Het blijft tobben voor SBS 6 op de avond dat zijn grote concurrent RTL 4 de Voice-franchise uitzendt. Ook vrijdag kwam Wegmisbruikers, dat jarenlang een hit was op zondagavond, niet verder dan 323.000 kijkers (4,7 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. SBS 6 trekt op vrijdagen om half tien iets aan dankzij het programma Handhavers, maar een vetpot is het niet. Die uitzending wist 523.000 kijkers (8 procent) te vermaken, wél genoeg voor een top-25-plek.
RTL 4 was de grote winnaar op prime time met ditmaal 1,7 miljoen kijkers (26 procent) voor The Voice Kids.
Het meest bekeken alternatief was Flikken Maastricht op NPO 1, goed voor 1,6 miljoen kijkers (23 procent). Aansluitend deed TV Show op Reis 914.000 kijkers (15 procent).
NPO 2 pakte brons met Twee Voor Twaalf. Die quiz scoorde 1 miljoen kijkers (15 procent). Vaarwel Nederland trok aansluitend 546.000 kijkers (8 procent).
Verder deed vooral RTL 7 goede zaken. De mannenzender trok met Voetbal Inside 601.000 kijkers (9 procent).
- SBS 6 scoorde met Handhavers: 523.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 324.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Toren C: 256.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Big Bang Theory: 226.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Hollywood Homicide: 174.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Jo Frost Killer Kids: 105.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), RTL Boulevard (990.000), Editie NL (733.000) en Zes Uur Nieuws (548.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (908.000), Hart van Nederland (862.000), RTL Late Night (785.000), Eredivisie op vrijdag (748.000) en Shownieuws (523.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 22 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Wessel de Groot, SBS