De kijkcijfers van dinsdag 21 mei 2019 (SKO)
De eerste show van Jandino Asporaat op SBS 6 blijft een kijkcijferdrama. Er is geen kijker die zit te wachten op het verslag van zijn poging om door te breken in Amerika. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na 264.000, 163.000, 213.000 en 203.000 kijkers, kwam de vijfde aflevering van Dino en Friends in New York dinsdagavond uit op een erbarmelijke 148.000 kijkers (3 procent). SBS 6 moet zich nog door één aflevering heen worstelen; daarna begint Hoeveel Ben Je Waard.
Ook het programma dat voorafgaand aan Dino en Friends wordt uitgezonden, De Roelvinkjes passen op de winkel, scoort niet echt best met ditmaal 365.000 kijkers (7 procent). Een volgend etentje met John de Mol in La Brochette kunnen de Roelvinkjes dus wel op hun buik schrijven.
De grote winnaar op prime time was NPO 1 dankzij Opsporing Verzocht (1,2 miljoen kijkers en 24 procent) en Opgelicht (1,3 miljoen kijkers en 26 procent).
RTL 4 pakte zilver dankzij Beau Five Days Inside, dat 688.000 kijkers (14 procent) scoorde. Aansluitend trok Hermans Pop-Up Restaurant 471.000 kijkers (10 procent).
Het brons is voor de NPO 2-combinatie Rond De Noordzee (663.000 kijkers en 13 procent) en Govert naar de grenzen van het heelal (464.000 kijkers en 9 procent).
De vierde plek is niet voor SBS 6, maar voor Net5. New Amsterdam kwam uit op 386.000 kijkers (8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Roelvinkjes passen op de winkel: 365.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Pretty and Single: 355.000 kijkers,
- Veronica scoorde met X-Men Apocalypse: 306.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 252.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Amsterdamned: 197.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Dawn Anna: 174.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Zesuurjournaal (984.000), M (859.000), Sportjournaal (852.000), GTST (799.000), RTL Boulevard (670.000), Editie NL (558.000) en BinnensteBuiten (530.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (826.000), Studio Sport Eredivisie (803.000), Hart van Nederland (748.000), Nieuwsuur (625.000) en Shownieuws (584.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.