De kijkcijfers van woensdag 8 mei 2019 (SKO)
Het Champions League-sprookje is over en uit voor Ajax. Meer dan vijf miljoen tv-kijkers zagen woensdagavond hoe de Amsterdammers met 2-3 naar huis gespeeld werden door Tottenham Hotspur. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het leeuwendeel bekeek de wedstrijd via Veronica, dat met 4,8 miljoen kijkers (65 procent) zijn meest bekeken tv-uitzending ooit neerzette. Daar bovenop keken er nog eens 513.000 mensen (7 procent) via de sportzender Ziggo Sport.
De mensen van Ajax vinden het allemaal verschrikkelijk. “Dit is verschrikkelijk. Ik weet gewoon niet wat ik er over moet zeggen. Je bent zo dichtbij, iedereen geloofde er in. We hebben zo’n fantastisch seizoen gehad en dan eindigt het zo…Het is echt een droom die uiteen spat“, zei Daley Blind na afloop.
Ook voor Veronica is het jammer. Als Ajax zich had geplaatst voor de grote finale op 1 juni, dan had de zender zo ongeveer een nationaal evenement in handen.
Het meest bekeken alternatief voor het voetbal was DNA Onbekend met 929.000 kijkers (14 procent) op NPO 1. Aansluitend trok Van Onschatbare Waarde 689.000 kijkers (9 procent).
Ziggo Sport pakt brons met zijn verslag van de wedstrijd en de vierde plek gaat naar RTL 4. Die wist met Love is in the Air 444.000 kijkers (6 procent) te bekoren. Daarna trok Verminkt 247.000 kijkers (3 procent).
De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Mr. Frank Visser Doet Uitspraak: 376.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Toscaanse Bruiloft: 255.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 218.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Terreur: 166.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Mars tegen Venus: 126.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Transformers Age of Extinction: 122.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met The Blacklist: 82.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Sportjournaal (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), voetbalvoorbeschouwing (995.000), M (885.000), GTST (850.000) en RTL Boulevard (815.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,7 miljoen), Pauw (851.000) en Journaal laat (708.000) het meest in trek.
Veronica avondmarktleider
Veronica was avondmarktleider met 40 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 15 procent en RTL 4 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.