De kijkcijfers van zondag 23 april 2017 (SKO)
Het negende seizoen van Boer Zoekt Vrouw is zondagavond met mooie cijfers ten einde gekomen. Er keken ruim 4 miljoen mensen naar de seizoensfinale op NPO 1, goed voor een marktaandeel van 53 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De magie van de datingshow met Yvon Jaspers is nog steeds niet uitgewerkt. Alle elf de afleveringen van de afgelopen serie scoorden tussen de 3,5 en 4,1 miljoen kijkers. Gemiddeld keken er elke week 3,8 miljoen mensen.
Er is dit jaar geen Boer Zoekt Vrouw-record gesneuveld. Het record van de meest bekeken aflevering is nog altijd in handen van het slot van seizoen vijf, waar maar liefst 5,2 miljoen mensen naar keken.
Aansluitend aan Boer Zoekt Vrouw wist Ivo Niehe met zijn TV Show nog 2,1 miljoen kijkers (32 procent) te boeien. Vanaf deze week staat Niehe met zijn programma na De Reünie, het laatste seizoen met Patrick Lodiers.
Het meest bekeken alternatief voor de witavond van NPO 1 was RTL 4: Gabbers scoorde 549.000 kijkers (8 procent), waarna Familie Kruys uitkwam op 974.000 kijkers (15 procent).
Over de hele avond gezien was SBS 6 groter dan RTL 4. SBS 6 scoorde op prime time 417.000 kijkers (6 procent) met Wegmisbruikers en 654.000 kijkers (10 procent) met Oplichters in het buitenland.
De nummer vier op prime time was NPO 2: Himmlers Hersens Heten Heydrich scoorde 396.000 kijkers (6 procent) en Nieuwsuur trok later op de avond 503.000 kijkers (8 procent).
Eén andere zender trok op prime time meer dan 300.000 kijkers: Veronica kwam met Hawaii Five-O uit op 333.000 kijkers (5 procent). NPO 3 stelde teleur met zijn Nederlandse programmering: Vechtershart scoorde 178.000 kijkers (2 procent) en Neem Je Zwemspullen Mee 190.000 kijkers (3 procent).
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (3,2 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,6 miljoen), Studio Sport (871.000), PSV – Ajax (727.000) Half Acht Nieuws (619.000), vtwonen (445.000) en De Grote Verbouwing (368.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (1,2 miljoen), Studio Voetbal (1,1 miljoen), Shownieuws (951.000), De Kwis (398.000) en Kruispunt (335.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 39 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 10 procent en RTL 4 brons met 8 procent.