Ruud Hendriks, die aan de wieg stond van de commerciële tv in ons land, denkt dat er in de veranderende mediawereld niet langer ruimte is om RTL en Talpa naast elkaar te laten bestaan. Dat zegt hij vandaag in De Telegraaf. Hendriks, die op Nieuwjaarsdag behoorlijk wat reuring veroorzaakte in medialand door massa-ontslagen bij de tv te voorspellen, voorziet dat er op korte termijn veel gaat veranderen. “Ik durf de weddenschap wel aan te gaan dat of Talpa of RTL over drie jaar verkocht is.”
Consolidatie heeft altijd al plaatsgevonden in de mediawereld, benadrukt Hendriks. “De kleintjes zijn opgeslokt door bedrijven als RTL en EndemolShine. Maar inmiddels is de realiteit dat RTL en Talpa zelf kleine spelers zijn geworden in vergelijking met Netflix en Facebook.”
De mediawereld staat onder druk en onder druk wordt alles vloeibaar. “Ik zal een bizar toekomstbeeld schetsen. Stel dat Netflix nu op omroepbedrijven als Talpa of RTL afstapt om de hele programmering op te kopen om die exclusief op Netflix uit te zenden. Talpa en RTL kennen de trend op de reclamemarkt. Dan wordt het moeilijk om er ‘nee’ tegen te zeggen.”
Kunnen RTL en Talpa dan helemaal niet op tegen de Netflixen en YouTubes? “Als je maar beseft dat het knokken is om te overleven. Geef je streamingdienst gewoon twee jaar lang gratis weg. Netflix een tientje? Wij nul. Why not?”
Het interview met Ruud Hendriks kunt u lezen op de Telegraaf-site.
Klik hier om een reactie achter te laten.