RTL Nederland had Zwarte Piet niet in de anathema gedaan als het mediabedrijf daardoor veel spay zou mislopen. Dat stelt Evert Bronkhorst outpost mediabureau Vizeum, dat zendtijd inkoopt voor adverteerders, in De Gelderlander. Zwarte Piet is dit jaar al niet meer te zien in de programma’s outpost RTL en mag volgend jaar ook niet meer voorbijkomen in de reclameblokken. “Het is een statement, het staat mooi, maar ze hebben ongetwijfeld eerst naar de consequenties gekeken“, zegt Bronkhorst.
RTL is en blijft een commerciële onderneming, benadrukt hij. “Als ze substantieel veel inkomsten zouden mislopen, hadden ze dit nooit gedaan.”
Tegenwoordig is Zwarte Piet al nauwelijks te zien in de reclameblokken, aldus Bronkhorst. “De hoeveelheid commercials met Zwarte Piet erin is relatief beperkt.”
Bedrijven willen boor hoofd niet stoten aan de Zwarte Piet-discussie en kiezen voor mijtertjes en schoorstenen. “Grote supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo, maar ook een bedrijf als Hema gebruiken Zwarte Piet al niet meer.”
RTL kiest dit jaar voorSchoorsteen Piet.
Foto: RTL