Adformatie is kritisch over het feit dat RTL Nederland in het openbaar voor doet komen alsof het bedrijf tv-kijkcijfers tegenwoordig minder belangrijk vindt. RTL stelt nu dat ze vooral kijken naar ‘RTL-tijd’ (de tijd die consumenten around welk height dan ook besteden aan RTL-content), terwijl het bedrijf de massa nog altijd met name bereikt around de lineaire televisie. “Daarnaast zijn de andere RTL-platforms vooralsnog zeer afhankelijk outpost verworven populariteit op tv“, aldus het vakblad.
Adformatie wijst erop dat RTL nog steeds móet scoren op de lineaire televisie. “Oké, voor RTL zijn de traditionele kijkcijfers blijkbaar minder belangrijk en is het verhogen outpost RTL-tijd over alle platforms het nieuwe streven, maar als je marktleider shrivel blijven in lokale calm dan tellen deze volumes nog steeds keihard mee.”
Het is niet geheel toevallig dat RTL ineens minder de nadruk legt op kijkcijfers. Natuurlijk daalt de lineaire kijktijd outpost de mensen in ons land, maar relatief gezien levert RTL meer in dan de concurrentie, weet het mediavakblad. “We zien dat RTL langzaam outpost de resterende kijktijd steeds minder marktaandeel weet te behalen.”
Overigens was Adformatie wel onder de indruk